Vi trenger ditt smil og din hjelp som frivillig!
17.-20.juli 2025 arrangeres EM U23 i friidrett på Fana Stadion i Bergen. Dette er det andre internasjonale individuelle friidrettsmesterskap på bane i Norge siden EM på Bislett i 1946 og det nest største internasjonale mesterskap uansett sportsgren som noen gang har vært arrangert i Bergen.
Som frivillig får du:
- Mulighet til å delta på test-stevner, informasjonsmøter og opplæring.
- Billetter til mesterskapet
- Funksjonærbekledning og velkomstgave
- Tilbud på EM kolleksjon
- Nye bekjentskaper i et positivt felleskap
- Attest for deltakelse som frivillig
Det er enkelt å registrere seg som frivillig:
Bruker klubben din RUBIC allerede kan du bruke eksisterende konto – Trykk da på «Meld på» og skriv inn brukernavn og passord.
Vil du bruke Vipps eller Idrettens ID – Trykk da på ‘Meld på’ og velg ønsket innloggingsmetode.
Har du ikke noen av de overnevnte trykk på «Meld på» og fyll inn dataen din under «Registrer deg».
NB! Du må laste opp et portrettfoto ved registrering.
Vi søker nå etter serviceinnstilte, positive funksjonærer til mange spennende oppgaver, som vil bli med i vårt flotte EM-team. Les mer om de ulike oppgavene nedenfor, og registrer deg som frivillig her:
Til selve konkurranseavviklingen må man ha dommerutdanning. De som skal jobbe som dommerfunksjonærer under mesterskapet registrerer seg her:
Les om alle våre spennende frivillig oppgaver her:
Hotell og overnatting
Har ansvar for å koordinere mot de ulike hotellene hvor U23CH2025 Bergen sine akkrediterte gjester bor (utøvere, trenere, lagledere, teknisk personell, og andre offisielle gjester), og sørge for at ønsket servicenivå blir levert på.
(Accommondation Manger har ansvar for plan og fordeling av lag på hotellene, samt all koordinering i forkant av mesterskapet). Vi skal ha en helpdesk på alle hotellene til de akkrediterte gjestene. Helpdesken har ansvar for å bistå i ulike henvendelser og svare på spørsmål som kommer fra gjestene.
Akkreditering
Akkreditering har ansvar for godkjenning og kategorisering av alle personer som vil ha en offisiell tilknytning til U23CH2025 Bergen. Akkreditering har ansvar for nettbasert påmeldingsløsning og soner på arena som er tydelig definert og kjent. Skal også etablere og drifte akkrediteringssentre. Her trenger vi deg som er strukturert, serviceinnstilt og kan håndtere ulike data og digitale verktøy. Du behersker både norsk og engelsk
Catering & Kiosksalg
Ansvar for drift av EA Club sin catering samt tilrettelegge for matservering for frivillige samt for utøverne som deltar i mangekamp. Behov for bemanning av alle utsalgssteder, samt til levering av varer til kiosker, telt og serveringssteder for akkrediterte grupper. Innebærer også et ansvar for renhold og vedlikehold av serveringsstedene.
Security/Vakthold
Sikkerhetsseksjonen skal sørge for effektiv og tilstrekkelig sikkerhet i forbindelse med U23CH2025 Bergen. Det er behov for funksjonærer til vakthold, parkering på hovedarenaer og tilknyttede arenaer som parkeringsplasser utenfor arena, samt trafikkvakter.
Team Services
Seksjonen er en viktig del av vertskapsrollen ut mot utøvere, team og VIP gjester. Har ansvar for alle informasjonsdesker på hotellene, treningsfasiliteter utenfor arenaen. Skal sikre god informasjon til team, utøvere og gjester. Du er en serviceinnstilt person som er glad i å hjelpe andre. Bør kunne snakke engelsk godt.
Teknologi & IT
Vi trenger personell til rigg av den tekniske produksjonen. Vi trenger også personell med Teknologi og IT kompetanse. Dersom du innehar denne kompetansen skriv litt om det i kommentarfeltet når du registrerer deg.
Transport
Ansvar for busstransport av utøvere og akkrediterte gjester (Transport manager + koordinatorer på transport kontor). Ansvar for logistikk inn til arena – herunder lagerhold og varetransport. I tillegg er det behov for dedikerte sjåfører til T1 og T2 biler samt noen minibusser. For T1 sjåfør er dette en dedikert sjåfør som må være tilgjengelig for kjøring under hele mesterskapet. De andre sjåførene av T2 og minibusser vil gå en skift ordning, enten pr. dag, eller delt på to økter pr. dag. Alle sjåfører av disse bilene må snakke godt Engelsk og hatt sertifikat i minimum 5 år, og være godt kjent i området Flesland – Bergen sentrum.
Konkurranseavvikling
Krever fagkompetanse. For å jobbe med selve konkurranseavviklingen kreves dommerutdanning. Alle som skal jobbe med denne oppgaven, registrere seg HER.
Konkurranseservice
Bidra med oppgaver i tilknytning til konkurransen. Det kan f.eks. være frakt av utøvernes klær, serviceoppgaver for delegater og dommere, samt hjelp til klargjøring av utstyr.
Riggeteam
Vi trenger personell til rigg og nedrigg av arenaene. Vi søker deg som liker fysisk arbeid og er praktisk anlagt. Oppgavene går ut på å bygge installasjoner, dekorere arenaen, montere skilt og sette opp gjerder. Oppgavene foregår både før, under og etter mesterskapet.
Service andre arenaer
Vi skal tilby utøverne oppvarming- og treningsfasiliteter på egne arena før og under mesterskapet. Vi trenger vakter og verter til alle oppvarmings- og treningsarenaer.
Bærekraft
Vi skal legge til rette for at arrangementet blir gjennomført på en miljø- og klimavennlig måte. Bærekrafts planen vår er styrende for innkjøp, mat og matservering, avfallshåndtering, transport, økonomisk energibruk, sponsorer og leverandører, estetikk, informasjon og kommunikasjon, miljømerking og miljøsertifisering. Som en del av vårt bærekrafts team vil du kunne få oppgaver ved aktiviteter som fremmer bærekraft både før, under og etter mesterskapet.
Markedsplass
Vi bygger en egen markedsplass på stadion med diverse salgsboder og aktiviteter. Bla.a. kan barna få prøve ulike friidrettsøvelser. Oppgaven går ut på opprigg/nedrigg av markedsplass, samt vakthold/aktivitetsvert på markedsplassen på konkurransedagene.
Billettsalg
Teamet utfører billettkontroll ved inngangene og bistår med distribusjon av gratisbilletter til gjester. Stillingen krever utmerket kundeservice og evne til å håndtere press i et tidvis hektisk miljø, samt flytende norsk og engelsk. Det vil også være mulig å delta ved salgsstand på ulike arrangement før mesterskapet.
Inspirasjonsturne
I april 2025 drar vi ut på turne. Da besøker vi ulike kjøpesentre i kommunen. Her blir det arrangert friidrettsaktiviteter for barn og vi skal reklamere for Europamesterskapet. Vil du bli med på tur og spre friidrettsglede til barn er dette jobben for deg.
Arenareklame & skilting
På arenaen skal det monteres opp bannere for arrangøren og for sponsorer. I tillegg skal det settes opp skilt som skal guide både utøvere, publikum og offisielle til sine områder. Jobben foregår både, før, under og etter mesterskapet(ta ned igjen alle skilt).
Medaljeseremoni
Medaljeseremonien utføres av offisielle personer, men vi trenger frivillige som bidrar med all logistikk rundt seremonien, klargjøring flagg og premier, og være ledsager for utøvere og medaljeutdelere.
VIP Services
I VIP-avdelingen kan du jobbe i EA club, ved VIP hotellets helpdesk, eller ved VIP seating på stadion. De vil være ansvarlig for å tilby den beste kundeservice til våre VIP-gjester og sikre at de har alt de ønsker for å nyte mesterskapet. Under samme område ligger også ansvar for å ta seg av våre egne sponsorer. Du må være serviceinnstilt og beherske engelsk muntlig.
Åpnings- og avslutningsseremoni
Ved åpningsseremoni trenger vi unge friidrettsutøvere som kan bidra som flaggbærere for nasjonene. Ved andre seremonier og ved avslutningsfest, trenger vi hjelp til opprigg, organisering underveis og til opprydding/nedrigg.
Annen gjesteservices
Klargjøring og distribusjon av velkomstbagger er en av oppgavene under gjesteservice. En annen spennende oppgave er organisering og vert ved våre utflukter. Våre gjester vil få tilbud om å delta på to ulike guidede turer hvor vi viser frem Bergen og alt det flotte byen har å by på.
Media Services
Tilrettelegge for media. Sørge for at de har det de trenger for å utføre sine oppgaver under mesterskapet. Jobbene som inngår her er assistenter ved pressesenteret, koordinator i Mixed Zone (stedet hvor utøvere og media møtes etter konkurransen), assistent for fotograf-ansvarlig og annen mediaservice. Oppgavene krever gode organisatoriske ferdigheter og god service. Du bør forstå behovene til media som jobber på arrangementet. Du behersker norsk og engelsk muntlig. Andre språkkunnskaper er en fordel.
Sosiale medier og Web
Både før, under og etter mesterskapet ønsker vi å være synlige i sosiale medier. Her ser vi etter deg som forstår kanalene, og som kan produsere spennende innhold og fengende historier. Det skal løpende produseres innhold som fremmer mesterskapet og bidrar til økt oppmerksomhet og interesse for både deltakere og publikum. Vi skal også fremme våre sponsorene. Vi ønsker også dokumentasjon under mesterskapet. Materiell skal brukes ved oppsummering og rapportering. I denne seksjonen har du mulighet til å bidra hele året både før, under og etter Europamesterskapet .
Medisinsk beredskap
Oppgaven går ut på: 1. Medisinsk beredskap for utøverne under konkurransen med lege/sykepleier/legekontor med nødvendig utstyr 2. 24/7 medisinsk beredskap for utøverne mens de er i Bergen – vaktordning etableres 3. Medisinsk beredskap for tilskuere og arrangører/frivillige under arrangementet. Vi søker etter førstehjelpere, sykepleiere, leger og fysioterapeuter.
Anti-Doping
Doping kontrollen blir gjennomført av autorisert personell. Frivilligoppgaven går ut på å følge utøvere som er tatt ut til dopingkontroll. Aldersgrense 18 år. Full opplæring vil bli gitt.
Frivillig bekledning
Ansvar for klargjøring og utdeling av funksjonærbekledning til alle frivillige. Du bør være strukturert og serviceinnstilt, samt ha fokus på ryddighet.
Frivillig services
Skal gi assistanse til de gruppeansvarlige i forbindelse med endringer som måtte dukke opp i forhold til vaktlister og disponering av frivillige reserver. Yte informasjon til de frivillige og gi innføring i arbeidsoppgaver. Du bør ha evne til å kommunisere med alle typer mennesker både fysisk og digitalt, være serviceinnstilt, litt motivator, beherske engelsk muntlig og ha godt humør.
Har du spørsmål til oss – kontakt vår frivillig support: volunteers@bergen2025.no