Vi trenger ditt smil og din hjelp som frivillig!
17.-20.juli 2025 arrangeres EM U23 i friidrett på Fana Stadion i Bergen. Dette er det andre internasjonale individuelle friidrettsmesterskap på bane i Norge siden EM på Bislett i 1946 og det nest største internasjonale mesterskap uansett sportsgren som noen gang har vært arrangert i Bergen.
Som frivillig får du:
- Mulighet til å delta på test-stevner, informasjonsmøter og opplæring.
- Billetter til mesterskapet
- Funksjonærbekledning og velkomstgave
- Tilbud på EM kolleksjon
- Nye bekjentskaper i et positivt felleskap
- Attest for deltakelse som frivillig
Det er enkelt å registrere seg som frivillig:
Bruker klubben din RUBIC allerede kan du bruke eksisterende konto – Trykk da på «Meld på» og skriv inn brukernavn og passord.
Vil du bruke Vipps eller Idrettens ID – Trykk da på ‘Meld på’ og velg ønsket innloggingsmetode.
Har du ikke noen av de overnevnte trykk på «Meld på» og fyll inn dataen din under «Registrer deg».
NB! Du må laste opp et portrettfoto ved registrering.
Vi søker nå etter serviceinnstilte, positive funksjonærer til mange spennende oppgaver, som vil bli med i vårt flotte EM-team. Les mer om de ulike oppgavene nedenfor, og registrer deg som frivillig her:
Til selve konkurranseavviklingen må man ha dommerutdanning. De som skal jobbe som dommerfunksjonærer under mesterskapet registrerer seg her:
Les om alle våre spennende frivillig oppgaver her:
Akkreditering
Akkreditering har ansvar for godkjenning og kategorisering av alle personer som vil ha en offisiell tilknytning til U23CH2025 Bergen. Akkreditering har ansvar for nettbasert påmeldingsløsning og soner på arena som er tydelig definert og kjent. Skal også etablere og drifte akkrediteringssentre. Her trenger vi deg som er strukturert, serviceinnstilt og kan håndtere ulike data og digitale verktøy. Du behersker både norsk og engelsk.
Catering & Kiosksalg
Ansvar for drift av EA Club sin catering samt tilrettelegge for matservering for frivillige samt for utøverne som deltar i mangekamp. Behov for bemanning av alle utsalgssteder, samt til levering av varer til kiosker, telt og serveringssteder for akkrediterte grupper. Innebærer også et ansvar for renhold og vedlikehold av serveringsstedene.
Security/Vakthold
Sikkerhetsseksjonen skal sørge for effektiv og tilstrekkelig sikkerhet i forbindelse med U23CH2025 Bergen. Det er behov for funksjonærer til vakthold, parkering på hovedarenaer og tilknyttede arenaer som parkeringsplasser utenfor arena, samt trafikkvakter.
Team Services
Seksjonen er en viktig del av vertskapsrollen ut mot utøvere og team. Har ansvar for alle informasjonsdesker på hotellene, og andre service-tjenester ut mot lagene. Skal sikre god informasjon til team og utøvere. Du er en serviceinnstilt person som er glad i å hjelpe andre. Bør kunne snakke Engelsk godt.
Teknologi & IT
Vi trenger personell til rigg av den tekniske produksjonen. Vi trenger også personell med Teknologi og IT kompetanse. Dersom du innehar denne kompetansen skriv litt om det i kommentarfeltet når du registrerer deg.
Transport
Ansvar for busstransport av Utøvere, akkrediterte gjester. (Transport manager + koordinatorer på transport kontor) Ansvar for logistikk inn til arena – herunder lagerhold og varetransport. I tillegg er det behov for dedikerte sjåfører til T1 og T2 biler samt noen minibusser. For T1 sjåfør er dette en dedikert sjåfør som må være tilgjengelig for kjøring under hele mesterskapet. De andre sjåførene av T2 og minibusser vil gå en skift ordning, enten pr dag, eller delt på to økter pr dag. Alle sjåfører av disse bilene må snakke godt Engelsk og hatt sertifikat i minimum 5 år, og være godt kjent i området Flesland – Bergen sentrum.
Konkurranseavvikling
Krever fagkompetanse. For å jobbe med selve konkurranseavviklingen kreves dommerutdanning. Alle som skal jobbe med denne oppgaven, registrere seg HER.
Konkurranseservice & Call room
Bidra med støtteoppgaver i tilknytning til konkurransen og Call room
Riggeteam
Vi trenger personell til rigg av arenaene i uken før mesterskapet. Vi må også ha et eget riggeteam standby under mesterskapet. I tillegg trenger vi riggeteam i dagene etter konkurransen for nedrigg av arenaer. Vi søker deg som liker fysisk arbeid og er praktisk anlagt.
Service andre arenaer
Vi skal tilby utøverne oppvarming- og treningsfasiliteter på egne arena før og under mesterskapet. Vi trenger vakter og verter til alle oppvarmings- og treningsarenaer.
Bærekraft
Vi skal legge til rette for at arrangementet blir gjennomført på en miljø- og klimavennlig måte. Det er viktig at bærekraftprinsippcene blir en del av vår organisasjon gjennom hele planleggingsperioden og under avvikling av mesterskapet. Bærekrafts planen vår er styrende for innkjøp, mat og matservering, avfallshåndtering, transport, økonomisk energibruk, sponsorer og leverandører, estetikk, informasjon og kommunikasjon, miljømerking og miljøsertifisering. Som en del av vårt bærekrafts team vil du kunne få oppgaver ved aktiviteter som fremmer bærekraft både før, under og etter mesterskapet.
Markedsplass
Vi bygger en egen markedsplass på Stadion med diverse salgsboder og aktiviteter. Bla.a. kan barna få prøve ulike friidrettsøvelser. Oppgaven går ut på opprigg/nedrigg av markedsplass, samt vakthold/aktivitetsvert på markedsplassen på konkurransedagene.
Billettsalg
Ansvar for å planlegge og gjennomføre billettsalget, samt bistå i utførelse av adgangskontroll. Du bør være god på tall, serviceinnstilt, beherske engelsk muntlig og ha godt humør.
Inspirasjonsturne
I mai 2025 drar vi ut på turne. Da besøker vi ulike kjøpesentre i kommunen. Her blir det arrangert friidrettsaktiviteter for barn og vi skal reklamere for Europamesterskapet. Vil du bli med på tur og spre friidrettsglede til barn er dette jobben for deg.
Arenareklame & skilting
På arenaen skal det monteres opp bannere for arrangøren, sponsorplakater og en rekke med skilt som skal guide både utøvere, publikum og offisielle til sine områder. Jobben foregår både, før, under og etter mesterskapet(ta ned igjen alle skilt).
Medaljeseremoni
Medaljeseremonien utføres av offisielle personer, men vi trenger frivillige som bidrar med all logistikk rundt seremonien, klargjøring flagg, organisere og ledsage utøvere osv.
VIP Services
I VIP-avdelingen kan du jobbe i EA club, ved VIP hotellets helpdesk, eller ved VIP seating på stadion. De vil være ansvarlig for å tilby den beste kundeservice til våre VIP-gjester og sikre at de har alt de ønsker for å nyte mesterskapet. Under samme område ligger også ansvar for å ta seg av våre egne sponsorer. Du må være serviceinnstilt og beherske engelsk muntlig.
Åpningsseremoni
Ved åpningsseremoni trenger vi unge friidrettsutøvere som kan bidra som flaggbærere for nasjonene.
Annen gjesteservices
Klargjøring og distribusjon av velkomstbagger er en av oppgavene under gjesteservice. En annen spennende oppgave er organisering og vert ved våre utflukter. Våre gjester vil få tilbud om å delta på 2 ulike guidede turer hvor vi viser frem Bergen og alt det flotte den har å by på..
Media Services
Tilrettelegge for media. Sørge for at de har det de trenger for å utføre sine oppgaver under mesterskapet. Oppgavene er: Rigg av medieområder før mesterskapet og ulike serviceoppgaver under mesterskapet. Media skal også ha en betjent helpdesk.
Sosiale medier og Web
Både før, under og etter mesterskapet ønsker vi å være synlige i sosiale medier, på nettsidene, og i mediebildet. Her ser vi etter deg som forstår kanalene, og som kan produsere spennende innhold og fengende historier. Det skal løpende produseres innhold som fremmer folkefesten og bidrar til økt oppmerksomhet og interesse for både deltakere og publikum. Vi skal også fremme våre sponsorene. Vi ønsker også dokumentasjon under mesterskapet. Materiell skal brukes ved oppsummering og rapportering. I denne seksjonen har du mulighet til å bidra hele året både før, under og etter Europamesterskapet.
Medisinsk beredskap
Oppgaven går ut på:
1. Medisinsk beredskap for utøverne under konkurransen med lege/sykepleier/legekontor med nødvendig utstyr
2. 24/7 medisinsk beredskap for utøverne mens de er i Bergen – vaktordning etableres
3. Medisinsk beredskap for tilskuere og arrangører/frivillige under arrangementet. Vi søker etter førstehjelpere, sykepleiere, leger og fysioterapeuter.Oppgaven går ut på å følge utøvere som er tatt ut til dopingkontroll. Aldersgrense 18 år.
Anti-Doping
Oppgaven går ut på å følge utøvere som er tatt ut til dopingkontroll. Aldersgrense 18 år.
Frivillig bekledning
Ansvar for klargjøring og utdeling av funksjonærbekledning til alle frivillige. Du bør være strukturert og serviceinnstilt, samt ha fokus på ryddighet.
Frivillig services
Skal gi assistanse til de gruppeansvarlige i forbindelse med endringer som måtte dukke opp i forhold til vaktlister og disponering av frivillige reserver. Yte informasjon til de frivillige og gi innføring i arbeidsoppgaver. Du bør ha evne til å kommunisere med alle typer mennesker både fysisk og digitalt, være serviceinnstilt, litt motivator, beherske engelsk muntlig og ha godt humør.
Renhold
Bidra med å holde stadion og fellesområder rene og ryddige, inkludert tribuner, toaletter og cateringområder. En viktig rolle for et vellykket mesterskap!
Har du spørsmål til oss – kontakt vår frivillig support: volunteers@bergen2025.no